Władca efemerycznej głębi – Nokton w średnim formacie!

Tak. Nokton to już nie, konkretny obiektyw! Przynajmniej nie dla mnie. To ogólniejsze pojęcie symbolizujące jakość optyczną niepozbawioną trójwymiarowej głębi i obarczone niesamowitą plastyką. Przypisane (niesłusznie jak się okazało) do pełnej klatki!!! To, co pokazały mi Noktony przez użycie ich w średnim formacie, otwarło mi drogę do zupełnie nowego obrazowania. Od razu zastrzegam – obiektywy natywne systemu Hasselblad i Fujifilm pokazują niezrównaną jakość i rozdzielczość, której tak oczekujemy w profesjonalnej fotografii. To nie ulega kwestii i nie jest też do zastąpienia przez szkła nie systemowe, jednak już dawno udało mi się zauważyć ile radość i daje używanie szkieł, które na swój sposób przedstawiają rzeczywistość. Takie obiektywy dla pełnej klatki jak Nokton 40 mm f/1,4 SC Classic potrafią widziany oczami obraz zinterpretować na swój własny sposób. Dodają sporo od siebie do naszej kreacji, czyniąc ją jeszcze ciekawszą. Tak, oczywiście – po przymknięciu przysłony cała ta magia znika i otrzymujemy perfekcyjne szkło o danej ogniskowej. Takie właśnie działanie możemy przypisać Noktonom użytym na matrycy średnioformatowej. Pierwszy mój eksperyment dotyczył kupna adaptera na Fujifilm GFX pozwalającego zapiąć obiektyw Leica M. Zrobiłem jedno zdjęcie i już wiedziałem, co mogę uzyskać. Potem odważniej sięgnąłem po szkła typu 21 mm i znowu szok. Jeśli tylko zapomnimy o kadrowaniu w tym mniej prostokątnym, a bardziej zbliżonym do kwadratu formacie 3:2 a sięgniemy po pochodne 16:9, możemy cieszyć się nienagannym obrazem, który jest…

No właśnie. Ostrość na większych matrycach jest zawsze większa, bo mają większe piksele. Głębia maleńka, a więc trzeba się wysilić, ustawiając ostrość manualnie, co na szczęście dzięki podglądowi fragmentu obrazu jest łatwe. Wystarczy zapisać na jednym z przycisków powiększenie obrazu i otrzymujemy bilet do pierwszego rzędu na spektakl pod tytułem „Niezrównane możliwości plastycznego obrazowania”. Tak. Ostrość trafia w punkt i jest perfekcyjna – np. wyostrzenie na rzęsy modela oddalonego o 1,5 metra pozwala rozmyć wszystko inne. Elementy kadru oddalone o 2 metry zginą w rozmyciu. Jeśli natrafimy na generatory nerwowego bokeh, czyli gałązki, liście i inne skomplikowane i małe w stosunku do proporcji kadru elementy – zdziwimy się, co stanie się z nimi w kadrze generowanym przez takiego Noktona 50 mm f/1,2. To samo zjawisko będzie dotyczyć innych szkieł, tylko proporcjonalnie do ogniskowej 35 mm zadziała z nieco większą głębią ostrości (pół twarzy), a 75 mm z mniejszą (niecałe oko). Jednak efekt za każdym razem oczaruje oglądających Wasze fotografie – no bo, że oczaruje Was, nie mam złudzeń. Do tego dojdzie dodająca płatki winieta, której nie musicie nakładać cyfrowo no i jeszcze coś.

Z filmu dowiecie się więcej o obiektywach Nokton na matrycach średnioformatowych.

Coś, czego możecie wstępnie nie zauważyć, ponieważ wymaga to stworzenia specyficznych warunków. Mowa o powiększonym efekcie trójwymiarowości, jeśli różne obiekty znajdą się w różnych odległościach od obiektywu i osi kadru. Ostrzenie na większą odległość (np. powyżej 5 metrów) sprawia, że przy tak małej głębi nagle w kadrze uzyskujemy przypadkowo wyostrzone detale w różnych miejscach. … Owszem trzeba znaleźć takie motywy, ale to pole do eksploracji. Moja sesja miała pokazać mi, co te obiektywy mogą zaoferować nam w średnim formacie. No i pokazała. Uchyliła rąbka tego, co może stać się udziałem w fotografowaniu Hasselbladem 907X czy X1D II, czy zaopatrzonym w tę samą matrycę Fuji GFX.

Wszystkie fotografia wykonane zostały obiektywami Nokton – 21 f/1,4 – 35 f/1,2 – 50 f/1,2 – 75 f/1,5 zamontowanymi na aparacie Hasselblad X1DII. Pliki bez korekcji barwnej. Szary, grudniowy dzień. Raczej w pełni otwarte przysłony. Hasselblad pozwolił na neutralność kolorów. Jasne obiektywy na fotografowanie “z ręki”. Małe głębia ostrości i aksamit rozmyć… to cecha Noktonów. Samochód na zdjęciach to całkowicie elektryczna Mazda CX-30. Rewelacja.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *